fredag 30. oktober 2009

Raske jobber

Hva gjør du hvis du våkner en morgen, full av energi, med ingenting som binder deg til hjemmet (ungene er i barnehagen/skolen/er fremdeles bare et glimt i sin fars øye) og du bestemmer deg for å finne en jobb?
Siden jeg liker å jobbe kun for jobben sin del, og bryr meg særdeles lite om lønnsnivå, status eller forutsigbarhet, har jeg rukket å teste en del av de typiske "studentyrkene":

OMSORGSARBEIDER
De aller aller fleste som jobber på sykehjem, aldershjem, eller andre steder hvor man tar seg av folk som ikke klarer seg selv, er ufaglærte. Det er nesten alltid en skrikende mangel etter hoder og hender, og når de ikke får tak i sykepleiere, så nøyer de seg med nesten hvilke hender som helst.

Hvordan får du jobb?
Mange kommuner har en standardsøknad du kan sende for å sette deg på vikarlista. Men de fleste steder er det nok å bare stikke innom eller ringe til et eldresenter, og så veileder de deg videre.
Først blir du satt opp på 3 opplæringsvakter. Da har du ikke noe ansvar, du skal bare følge etter en som kan dette og lære mest mulig (og gjerne hjelpe litt til samtidig, da). Du får selvsagt betalt for disse vaktene.
Flere steder har innført elektroniske kalendre, slik at du kan logge deg inn på et nettsted og krysse av på de vaktene du vil ha. Er det dager de har veldig manko, kan systemet sende ut en automatisk epost eller sms. Helt genialt!
Fordelen med disse jobbene er at du kan jobbe døgnet rundt, alt ettersom hva som passer deg best. Du får nesten garantert ikke fast fulltidsstilling, men du kan få mer enn nok ekstravakter til å klare deg.

Hva gjør du?
På dagtid blir det mye kontakt med pasientene; stell (inkludert vasking og dohjelp), mat, turgåing... (her har jeg lite personlig erfaring). På natta gjelder det å holde det mest mulig stille, overbevise pasientene om at de skal sove, trøste de som får mareritt, og hjelpe enkelte med doturer eller tisseflasketømming. Med mindre du har sykepleierutdanning skal du ikke være borti noen medisiner. Blir du bedt om å dele ut noe som helst skal du si nei.

Hvor mye tjener du?
Grunnlønna er elendig. Med full ansiennitet og nattillegg havnet jeg på 160 kr/timen (ufaglært). Så jeg tør ikke tenke på hva en ungdom tjener på dagtid.

Hvem passer det for?
Ikke meg, ihvertfall. Jeg ga meg etter ei natt. Jeg følte meg overhodet ikke kompetent til å alene skulle passe på 30 syke, gamle mennesker som kunne dø når som helst. Hvordan skulle jeg, uten noen som helst helsefaglig bakgrunn, kunne vurdere om pasientene trengte hjelp fra sykepleier/lege eller om de bare skrøt på seg smerter for å få menneskelig kontakt og trøst?
På dagvaktene er man flere sammen, så da er nok ikke ansvaret like skremmende. Men jeg følte egentlig ikke så veldig for å hjelpe voksne folk på do på dagtid heller. ;)

Jeg har ihvertfall fått stor respekt for det ansvaret hjelpe- og sykepleierne har, og håper de snart får rett til faste heltidsstillinger og skikkelig lønn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar