mandag 3. januar 2011

Årsoppsummering microstock

Mitt første år med bilder på mer enn ei microstockside, og det har virkelig lønt seg!
-Totalt har jeg tjent 5300 kr på denne hobbyen, nesten 4000 av disse kom inn i 2010.
-Bildene mine er blitt lastet ned 1000 ganger i 2010, Dvs at jeg tjener i snitt 4 kr/nedlasting.
-Jeg har lastet opp 365 bilder, og i snitt har 60 % av disse blitt godkjent.
-Inntekt/bilde (RPI) er totalt sett rundt 11 kr (basert på 365 bilder). Dvs at for hvert bilde jeg laster opp kan jeg regne med å tjene 11 kr mer i året.

Topp 10-lista:
Nummer 1 (1400 NOK):
Dreamstime er fremdeles min favoritt. De er hyggelige og profesjonelle, og man får bra betalt pr. nedlasting. Men de er ustabile; en måned kan man få 50 dollar, den neste bare 5. Jeg begynner å få noen referralinntekter fra Dreamstime; både fotografer og kjøpere har brukt lenker herfra, og jeg får 10 % av det de tjener eller bruker. Så tusen takk til dere som bruker lenkene mine. Bare si fra hvis det er noe jeg kan hjelpe dere med!

Nummer 2 (970 NOK):
Shutterstock er stabil og bra, og bildene starter å selge i det minuttet de blir godkjent. Summen pr. salg er lav, mellom 0,25 og 1,88. Jeg håper på å bikke $500 i totale inntekter på Shutterstock i løpet av 2010, da vil jeg få en lønnsøkning på nesten 30%.

Nummer 3 (680 NOK):
Istock var den eldste og beste, men har siden september klart å skyte seg selv i begge bein. Databasen er rotet fulstendig til, søkemaskinen virker bare annenhver dag, og 99 % av fotografene har fått reduksjon i lønna. I 2010 beholdt Istock 80 % av pengene som kom inn på salg av mine bilder, i 2011 vil de ha 85 %.
Jeg har slettet en god del bilder fra Istock, og laster ikke opp noen nye for tiden.


Nummer 4 (320 NOK):
Veer ligger på 4. plass ene og alene pga opplastingskampanjen de kjørte. Jeg lastet opp  bortimot 200 bilder, og fikk 50 dollar for det. De har solgt 2 bilder, så det kommer nok til å ta lang tid før jeg når utbetalingsgrensa på 100 dollar.

Nummer 5 (110 NOK)
Yaymicro er hyggelige, og bildene mine selger faktisk der av og til. Det virker som om det er en stor fordel å ha "skandinaviske" bilder, for andre fotografer er ikke akkurat positive til salgsstatistikken på Yay.

Nummer 6-8 (90 NOK)
123RF, Bigstock og Scanstock gir ikke akkurat store utbyttet, men det drypper litt inn i ny og ne. Scanstock er de aller enkleste å laste opp til, det tar bare sekunder. 123RF og Bigstock er egentlig litt for mye jobb i forhold til fortjenesten.  

Nummer 9 (70 NOK)
Depositphotos hadde også en opplastingskampanje, men avsluttet den brått før jeg rakk å tjene noe særlig på det. Det drypper inn litt i ny og ne her også, men det er lite. Det er nok ikke lenge før de må legge inn årene, regner jeg med.

Nummer 10 (50 NOK)
Can Stock Photo har veldig enkel opplasting, men veldig få salg. Jeg har nok ikke riktig type bilder til å selge bra her.

5 kommentarer:

  1. Så kjempeflott at du faktisk tjener litt på der :) stå på!

    SvarSlett
  2. Det er jo over 400% økning fra i fjor, bra jobbet!

    SvarSlett
  3. Takk! Ja, det er en fin økning. Hadde ikke vært så dumt hvis det fortsatte i samme tempo, da blir jeg millionær om 5 år. :lol:

    SvarSlett
  4. Dette hørtes interessant ut.
    Har du en link el.l. til din portefølje hos Shutterstock eller noen av de andre?

    SvarSlett
  5. Jeg har flest bilder hos yay: http://yaymicro.com/search.action?search.photographer=kavring&referredBy=kavring

    Her er portfolioen hos Dreamstime, hvor jeg har vært lengst, tjent mest, og har en del bilder jeg ikke har lastet opp hos andre: http://www.dreamstime.com/resp746229-images

    SvarSlett