Den merkeligste koblingen jeg har sett mellom bilde og nøkkelord var da en kunde søkte etter "madeira" og endte opp med å kjøpe dette bildet:

© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com (jeg har ikke lagt inn madeira som nøkkelord selv, så kunden må ha tilfeldig rotet seg borti bildet etter å ha letet etter noe annet).
Jeg fikk tilbakemelding fra Dreamstime en gang om at jeg ikke burde legge inn stedsnavn som nøkkelord med mindre de var helt nødvendige for bildet. Men det viser ser gang på gang at stedsnavn er noen av de viktigste nøkkelordene man kan bruke. Dette bildet, og resten i samme serie, blir nesten alltid lastet ned etter at noen har søkt etter "Greenland" (eller "climate change"):

© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com
På Shutterstock ser man også hvor i verden bildene blir lastet ned, og bilder fra denne serien blir så å si bare lastet ned av nordmenn, for det meste på nord-vestlandet:

© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com
De fleste bruker bare ett eller to vanlige ord når de søker etter bilder, men av og til kommer det opp lengre søkestrenger. Dette bildet er lastet ned med søkeordene "boy girl competiton" og "sibling rivalry".

© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com
Shutterstock har laget et fint verktøy som viser hva kundene søker etter i ulike deler av året. Det kan også brukes til å finne ut av hvilke nøkkelord som er viktigst, og hvilke emner som er mest populære. I denne grafen kan du for eksempel se at "child" er et mer populært søkeord enn "kid", men det hadde vært bedre å tatt bilde av en hest istedenfor, for det er det kundene vil ha.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar