søndag 28. oktober 2012

Microstock-oppsummering

Lenge siden siste oppdatering på microstockfronten, tenkte jeg skulle summere opp igjen. Jeg har nå hatt bilder til salgs i 4,5 år. Det begynte på Dreamstime, og så bakket det på seg etterhvert. Det fungerer veldig fint som en passiv inntektskilde; første halvdel av 2012 lastet jeg ikke opp noen bilder, og inntektene fortsatte likevel å dryppe inn. Snittet ligger nå på omtrent 1000 kr/mnd, basert på drøyt 700 bilder. Totalt har jeg tjent ca 22 000 kr på bildesalg siden den spede begynnelsen, noe som gir en inntekt pr. bilde (RPI) på ca 30 kr. Det er nokså likt med andre amatører, men betraktelig lavere enn det proffene tjener.  

Hva er den beste siten? 35 % av inntektene kommer fra Shutterstock, og RPI på de bildene jeg har fått godkjent der er omtrent 20 kr. Dreamstime er ikke så langt unna, men det skyldes først og fremst at jeg begynte å selge der ett år før de andre stedene. Fotolia er i ferd med å ta innpå Dreamstime, og 123RF er heller ikke så verst. Canstockphotos og Alamy er eksempler på steder som kan ha ujevne men store salg.  



Hva er det som selger?

Antique doll


-Ting og tang isolert på hvit bakgrunn selger jevnt og trutt. Det finnes veldig mye av det, men det virker som om det fortsatt er plass til mer.





Toddler skiing


-Folk, og særlig folk som utfører forskjellige aktiviteter, selger bra. Men disse bildene blir raskere utdaterte enn produktbildene på hvit bakgrunn.





Greenschist-Ting man vet noe om. Jeg er opprinnelig geolog, og mine bilder av steiner selger. Jeg ville anbefalt folk å ta massevis av steinbilder, du må klare å gi dem riktig navn og ha fokus på det som er relevant for den bergarten eller det mineralet. Det samme gjelder planter og dyr. Dette er også grunnen til at mine matbilder selger så dårlig; jeg kan alt for lite om fagfeltet. En kokk ville derimot klart å komme seg inn på det markedet.  




Hva selger ikke?

   Coastline
Landskapsbilder skal være fantastisk gode, eller fra virkelig spesielle områder for å selge bra. Mine er ikke det.

 
Knitted pattern 
 Bakgrunner, mønstre og teksturer har et marked, og enkelte gjør det svært godt i det markedet. Jeg har ikke funnet den magiske formelen ennå. Men denne typen bilder er så enkle å ta og redigere at jeg ofte slenger med noen slike likevel.

1 kommentar:

  1. Driver du enda på med photostock? hadde vært morsomt med en oppdatering :)

    SvarSlett