lørdag 12. desember 2009

Godkjent på istock!

Istock.com er microstockindustriens eldste og mest lønnsomme firma (tet i tet med Shutterstock). De har høye kvalitetskrav for hvilke bilder de tar imot, og ingen får begynne å laste opp bilder før de har levert 3 bilder som opptaksprøve. Etter å ha lest mange frustrerte innlegg fra folk som strevde med å komme seg innenfor, bestemte jeg meg for å vente med å søke. Mange hadde prøvd både tre og fire ganger, og hver gang du får avslag er det en lengre karanteneperiode. Jeg brukte et år på å lære så mye som mulig om fotografering og microstock, og forrige uke sendte jeg inn disse tre bildene:

Sick child








Resultat: Godkjent på første forsøk!!! Gjett om jeg er stolt! Nå gjelder det bare å få flest mulig bilder godkjent for salg, og vente på at pengene skal strømme inn (hehe, vanlig gjennomsnitt er 1 dollar/bilde/måned. Med en maksgrense på 50 bilder i måneden tar det nok ei stund før jeg blir rik :))


Og før jeg rakk å bli ferdig med dette innlegget, hadde jeg jaggu oppnådd det andre store målet for 2009 også: Siden jeg begynte med microstockbilder har jeg tjent over 200 dollar. Grafen for antall salg i kvartalet går nesten rett opp. Nå som jeg er inne på istock kan jeg håpe at veksten fortsetter i samme tempo i 2010. :D Da vil 3000 kr innen utgangen av 2010 være et nøkternt mål (jeg tjener allerede 100 kr/mnd, en økning til 150 kr vil kreve litt flere bilder på litt flere siter, men ikke mer enn jeg kan klare på toppen av en vanlig jobb).

På pengevett.com er det for tiden en tråd hvor man oppfordres til å finne nye måter å tjene eller spare 1000 kr i måneden. Kanskje er det ikke så mange år til jeg har en fast inntekt på den summen fra microstock?

2 kommentarer:

  1. Gratulerer! Og så på første forsøk da! Artig å se at det er noen som får det til.

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Jeg håper salgene ikke er så langt unna heller. :)

    SvarSlett