søndag 17. januar 2010

Hvorfor selger jeg meg så billig?

Jeg begynte å svare på en kommentar fra Thor på det forrige innlegget mitt, men fant ut at dette spørsmålet fortjener sitt eget innlegg.

[quote]Kan jeg spørrre hvorfor du ikke tar deg betalt i forhold til frilanssatsene når du selger bilder? Du hadde nok solgt færre, men med litt jobb hadde du sikkert tjent mer også. I tilleg vil du ikke undergrave dem som faktisk skal leve av foto. [/quote]

Før i tiden (den gang jeg var ung ;)) var fotografering en profesjon, men lang utdannelse, dyre investeringer og store driftsutgifter. Det var himmelvid forskjell på hobbyfotografer som gikk rundt med point-and-shoot-kameraer, og de profesjonelle som hadde speilrefleks og eget mørkerom. Det var svært vanskelig å få tak i så gode kameraer og ta nok bilder til at man kunne få innpass hos de store bildebyråene. Du hadde store løpende utgifter til film og framkalling, og skulle du selge bildene til andre enn de lokale avisene, måtte du sende fra deg negativer. Ofte var det det eneste eksemplaret du hadde av bildet.

Så kom datamaskinene, digitalisering av analoge bilder, digitalkameraer osv. Utstyrsprisene raste, og de løpende utgiftene gikk nesten ned i 0. Det er ikke lengre nødvendig å sende bilder fram og tilbake og rundt omkring, du laster dem bare opp på skjermen, gjør alt arbeidet der og da, og sender det over bredbåndslinja di til et bildebyrå.

Men fremdeles forventer de gamle stockfotografene å få samme pris for bildene sine! Alle kan klare å ta et bilde av ei krukke med penger. Det tar kort tid, og krever ikke noen dyre modeller eller props. Hvorfor mener man da at man skal kunne kreve mange tusen for et slikt bilde?

En ting er RM. Da selger man eneretten til å bruke bildet i en viss periode. Dette alternativet er kun tilgjengelig i macrostock, og prisene er som regel høye (noen hundrelapper og oppover til 100 000 kr - klassen). Men det området hvor microstock har begynt å utkonkurrere de andre, er i RF. Altså bilder som kan brukes relativt fritt, men samtidig så kan man risikere at konkurrenten kjøper nøyaktig samme bildet og bruker det i sin reklame. Fotografen kan bare regne med å selge et RM-bilde én gang, men RF-bildene kan selges til flere tusen forskjellige kunder, gjerne flere ganger om dagen.

Jonathan Ross er en vellykket stockfotograf som har gått over fra ren macrostock, til også å selge microstock. Han går gjennom bildene sine etter en arbeidsdag, og sorterer dem i tre kategorier:

a) RM-bildene. Blinkskuddene. Toppen av kremkaka. Jeg tror han skrev et sted at etter en hel dag i studioet, med masse modeller og assistenter, kunne han sitte igjen med 1-3 slik bilder.

b) RF-bildene til macrostock. De perfekte bildene der alle smiler, alt ser bra ut, og det ikke fins noen detaljer å pirke på.

c) RF-bildene til microstock. Her havner røkla. De bildene som er helt greie, men som han i gamle dager ville latt bli igjen på harddisken.


Hadde jeg begynt omigjen i dag, ville jeg gjort ting mer på J. Ross sin måte. Jeg har flere bilder som er unike, og aldri kommer til å selge i store kvanta:

Whaling in the Faroe Islands
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

Sick child in hospital
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

Little girl being sedated
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

Disse burde helt klart blitt sendt til en macroside. Alamy.com er en av de få sidene som er åpne for amatører. Men de vanlige isolerte bildene mine, og bildene av unger som leiker i snøen, de hører hjemme i microstock.

Antique doll
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

Smiling child in knitted sweater
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

Det kostet meg svært lite i tid og penger å ta dem, det fins 100vis av lignende bilder rundt omkring. De er ikke så unike at noen ville valgt å betale 10 000 kr for dem. Men 24 folk har funnet ut at isfjellbildet mitt kan fungere for dem, og det har gitt meg en inntekt på 250 kr. På en macroside ville det nok bare blitt liggende innimellom alle de andre.

Melting iceberg at the coast of Greenland
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

2 kommentarer:

  1. Takk for veldig godt svar! :)
    Personlig missliker jeg slike sider, men skal uansett ikke dra denne diskusjonen videre. Gode bider tar du hverdtfall ;)

    SvarSlett
  2. Ja, vi får være enige om å være uenige :) Men takk for komplimentet, og det er bare å si fra hvis du ombestemmer deg og har lyst til å laste opp noen bilder, så skal jeg hjelpe deg ;)

    SvarSlett