tirsdag 20. april 2010

Store endringer

Jeg har lenge kjent at det ikke føles helt greit å selge bildene av ungene som RF etterhvert som de blir større og mer gjenkjennelige. Derfor har jeg nå besluttet å selge disse bildene som RM. RF betyr Royalty free. De som kjøper bilder slik, kan bruke dem til hva de vil, og det er vanlig å selge samme bildet mange ganger. Når et bilde blir solgt som RM, betaler kjøperen i forhold til hva han skal bruke bildet til, og det er lettere å sette restriksjoner på hvor det kan publiseres. Et RM-bilde selges bare noen få ganger, og til en dyr pris. Ofte vil selgeren ha enerett på bildet i en viss tidsperiode.

Når et bilde først er solgt som RF, kan det ikke selges som RM senere. Derfor må jeg beholde de fleste bildene jeg allerede har lastet opp på DT som RF. Men på de fleste av disse er ungene godt innpakket, babyer, bakfra, eller er på andre måter lite gjenkjennelige. Jeg har fjernet noen bilder, og kommer kanskje til å ta bort noen få til.

Dreamstime tillater ikke at man selger noe annet sted når man er "exclusive" hos dem. Derfor måtte jeg endre statusen min. Nå kommer jeg til å laste opp de aller fleste bildene til flere microstocksiter. Det kommer nok til å gjøre bra utslag på inntjeningen. DT er ikke den høyest rangerte siten, og bilder av folk er det som vanligvis selger best på andre siter.


Jeg gleder meg til de neste månedene - dette blir spennede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar