fredag 10. september 2010

Mikrojobb 2

Mikrojobbing er ikke så dumt, men de to forrige jeg prøvde ble alt for mye job i forhold til hvor mye man fikk inn; flere timers arbeid for 21 dollar på mturk, og cloudcrowd-programmet ble jeg til og med kastet ut av fordi jeg svarte feil på et spørsmål.

Nå tester jeg to nye muligheter, som er mindre basert på jobbing, og mer av den typiske "bli rik uten å gjøre noe"-typen.

Mylot.com er et sosialt forum, hvor man får noen øre hvor hvert innlegg man skriver. Akkurat som et vanlig forum, som "noen" allerede bruker alt for mye tid på. Dessverre har det et noe ensporet klientell, så det er begrenset hvor interessante diskusjoner det blir der inne, men jeg har også fått noen morsomme innblikk i hvordan livet er i mange asiatiske land. Og gravid-barsel-småbarnsdiskusjonene er selvsagt som i alle andre fora. De har over 200 000 brukere, og har holdt på i 5-6 år, så dette er et respektabelt firma. Men det er overhodet ikke noe å bli rik på, du må skrive omtrent 1000 innlegg bare for å komme over utbetalingsgrensa på 10 dollar. Nå skal det sies at "noen" har klart å gjøre det på vanlige fora hvor man ikke får betalt også, så sånn sett...

Mylot har startet et nytt prosjekt som heter cashgopher, et program som går i bakgrunnen på maskina di og registrerer surfevanene dine, slik at de kan få fram tilrettelagte annonser. Ja, et overvåkningsprogram. Nei, det er ikke uten bivirkninger. Noen rapporterer at maskina går litt treigere, andre sier at de er blitt mer utsatt for virusangrep. Selskapet selv sier de har fikset begge problemene, og at dette ikke er verre enn de vanlige cookiene man bli infisert av under vanlig surfing. Jeg tester det nå, og gir tilbakemelding om det dukker opp noe tull.

Dette er heller ikke noe å bli rik på, ihvertfall ikke her i landet. Det er basert på samme type annonser som Google Ads, så folk i USA, Australia og Storbritannia får mye bedre betalt enn vi som holder til utenfor disse landene. Men det krever minimalt med arbeid, så med mindre det skaper problemer kommer jeg til å la det stå og gå i bakgrunnen.

Oppdatering, januar 2010: 
Cashgopher har nå stått og surret i bakgrunnen i 4 måneder, og jeg har tjent den nette sum av 0,65 dollar. utbetalingsgrensa er 10 dollar, så dette er fullstendig fånyttes. Men det som er grunnen til at jeg avinnstallerte programmet i dag, er at maskina har begynt å gå merkbart treigere. Det tar lengre tid å laste nettsider, og det har til og med gått ut over stabiliteten. Jeg må restarte maskina med jevne mellomrom fordi den henger, og det dukker opp rare popups. Så ligg unna Cashgopher!!

1 kommentar:

  1. Hei Kaja!

    Nå har det startet opp en ny nettside i Norge som tar for seg akkuratt dette feltet, www.mikrojobb.no heter den.

    Konseptet går ut på å tilby tjenester mellom 50 og 1000 kroner til fremmede gjennom nettsiden. Ta gjerne en titt og legg ut en jobb:)

    Mvh
    Mikrojobb

    SvarSlett