søndag 8. januar 2012

Årsoppsummering microstock

Årsoppsummeringen for 2011 er egentlig veldig grei: Antall bilder ble doblet, og jeg tjente dobbelt så mye som i 2010. Det var bare så vidt at jeg rakk å gjøre ferdig 365 bilder innen utgangen av året, og jeg tviler egentlig på at jeg kommer til å klare å gjennomføre en ny dobling (dvs 730 nye bilder) i løpet av 2012. Men jeg har lyst til å prøve.

Jeg har hatt utbetaling 11 av 12 måneder (juli ble betalingsfri måned), men noen måneder fikk jeg både 2 og 3 utbetalinger, så jeg regner det målet som oppnådd.

Shutterstock sto for 39 % av inntektene i 2011, med totalt 555 dollar. Jeg fikk lønnsøkning i løpet av året (0,33 $/bilde istedenfor 0,25), og det merkes. Med jevne mellomrom selger jeg også andre typer lisenser der, for opptil 28 $/bilde. De er fine bidrag til inntektene. Målet mitt for 2012 hos Shutterstock er å tjene minst 1 $/dag, og å klare å komme over 100 $/måneden. Beste måned i 2011 var oktober med 89,28 $, så det siste målet bør være oppnåelig.

Dreamstime var en god nummer to med 19 % av totalsummen. Inntekten herfra er relativt ujevn, fra under 10 $ i februar, til bortimot 40 i oktober. Dreamstime har et godt vervingsprogram, og inntektene derfra bidro godt til totalsummen for 2011.

De andre microstocksidene bidro med mellom 7 % og 1 promille av inntektene. I synkende rekkefølge:
Fotolia
Alamy
Scanstockphoto
Istock
123RF
Canstockphoto
YayMicro
Bigstock
Veer
Depositphotos
Mostphotos  
Pond5
Zazzle 
PhotoDune

Disse har ikke solgt noe for meg:
Zoonar
The3DStudio

Mostphotos, Zazzle og Pond5 havner langt ned på lista, men jeg er likevel imponert over inntektene der. Jeg lastet opp bildene mine til Mostphotos i slutten av oktober, og regner med å få første utbetaling (10 Euro) i løpet av januar. Hos Zazzle har jeg hatt ett salg (en t-skjorte), selv om jeg bare har laget 7 produkter der. Hos Pond5 har jeg fire videoer (av relativt lav kvalitet, om jeg får si det selv), og likvel har jeg solgt en video for 5 $. Disse sidene kommer jeg til å følge opp bedre i 2012, så regner jeg med at de klatrer oppover lista.

Jeg tror ikke det finnes så fryktelig mange andre der ute på internett som tjener mer på Scanstockphoto enn på Istock. Det skyldes først og fremst at jeg har seks ganger så mange bilder på Scanstock, men Scanstock er også et veldig bra sted for min type bilder. De fokuserer på det norske markedet, og bilder av unger på ski, rømmegrøt og brødskiver med brunost selger bedre der enn i det internasjonale markedet som Istock satser på.

1 kommentar:

  1. Spennende å lese om dine fotoprosjekter! Legger du ut samme bilder på flere steder eller må du ha forskjellige bilder hos de forskjellige firmane?

    SvarSlett