søndag 2. juni 2019

Microstock - 5 år senere


Jeg har lastet opp totalt 800 bilder. Det aller meste av disse i 2009-2012, men også noen små drypp i 2014-2015. Etter det har jeg så å si ikke gjort noen ting. Noen av stedene jeg hadde bilder da jeg begynte er borte (nedlagt, kjøpt opp, eller ikke interesserte i amatører mer). Total inntjening pr bilde er ca 100 NOK, og jeg vil gjette at jeg har brukt ca 1/2-1 time pr bilde i snitt (ta bildet, etterproduksjon, tagge med nøkkelord, laste opp på de ulike sitene). Lønnsomheten er så som så, men som hobby er det helt greit.

Shutterstock skiller seg ut som både den absolutt mest lønnsomme, men også den som har hatt det skarpeste fallet i inntjening når jeg ikke lengre laster opp ny bilder.

To av stedene er ikke tradisjonelle microstock-sider:
1) Alamy er macrostock, men godtar også microstockbilder. Der har jeg også lastet opp noen litt mer spesielle bilder. Alamy har sjelden salg, men når det kommer noen så kan de godt være på 500-1000 kr.
2) Zazzle er et sted for å designe ting og tang. Der er jeg bare fordi det er morsomt med dårlige ordspill:


Join the Ohm Resistance Mug

Join the Ohm Resistance Mug

by kavring




OBS: linkene i teksten er vervelinker. Dvs at hvis du bruker dem så kan det hende at jeg får inntekter av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar