tirsdag 1. juni 2010

Mai har vært en travel måned på bildefronten. Jeg har tatt noen bilder, men ikke gjort noe i photoshop. All datatid er gått til å lage nøkkelord og laste opp bilder. Yuri Arcurs, en av de største innen mikrostock, har laget et veldig godt nøkkelordverktøy.

Inntjeningen denne måneden var ok; drøyt 260 kr. Det merkes at inntekten fra Dreamstime er halvert, men Shutterstock gjør en bra jobb i å dra opp totalen, forhåpentligvis klarer jeg å holde nivået oppe der.

Totalt har jeg nå over 300 unike bilder. Jeg har lastet opp alle til Dreamstime, og har fått godkjent 287 av dem. I løpet av mai fikk jeg lastet opp nesten halvparten til de andre stocksidene. Utenom Istock, da. Der får jeg ikke laste opp mer enn 15 i uka, og godkjennelsesprosessen er virkelig langdryg. 123RF har hatt tekniske problemer, så der ligger jeg også litt bakpå.

Det er veldig forskjellig hvor mange som ble godkjent hos de ulike stedene.
Canstock og scanstock tar nesten alt jeg kaster etter dem, i tillegg har Scanstock hatt en utrolig rask godkjenning den siste måneden, så der har jeg flest bilder nest etter Dreamstime. En dag ble bildene godkjent før jeg rakk å sjekke om de var lastet opp riktig. Yay har plutselig blitt mer kresen, og jeg syns ofte de gjør ganske ulogiske valg. Men det nytter ikke å spekulere over hvilke bilder som blir godtatte og avviste. Hvis et bilde blir godtatt overalt, kan det være lurt å ta flere slike. Blir det avvist overalt er det ikke noe å satse på. Men det vil alltid være uenighet om hva som er et bra bilde.

Veer Marketplace har en kampanje nå hvor de betaler for alle bilder som blir lastet opp og godkjente. Jeg sendte inn 10 bilder til godkjenning, men fikk dem raskt i retur. Alle avvist, uten nærmere begrunnelse. Dette er vanlig hos dette selskapet, og virker ikke så veldig motiverende. Men jeg kommer nok til å prøve en gang eller to til. Det nytter ikke å gi seg med en gang.

Jeg må si jeg smålo litt da Depositphotos avviste dette bildet, med begrunnelsen: No commercial value. Det har nå solgt 8 ganger hos forskjellige byråer.
Children talking
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

Dreamstime april(totalt):
Godkjente bilder: 10 (287)
Antall salg: 24 (257)
Inntekt (NOK): 67,26 (2073,04)
En halvering av antallet salg og inntekt, men omtrent samme RPD (kr pr. nedlasting). På den ene siden kan man si at det er fordi jeg ikke lengre blir prioritert i søkemotoren, nå som bildene mine ikke er eksklusive der. På den andre siden er dette en trend som mange andre også har sett. Dreamstime er inne i en nedadgående trend. I motsetning til de forrige månedene har jeg tatt med bonuser og referralinntekter i totaltallet. Det er på ca 300 kr, og skyldes for det meste de 20 centene man får når man laster opp eksklusive bilder.

Shutterstock april (totalt)
Godkjente bilder: 80 (120)
Antall salg: 84 (105)
Inntekt (NOK): 138,04 (177,19)
Shutterstock reagerer med en gang når man laster opp nye bilder, og den beste dagen i mai solgte jeg 12 bilder. Men det reagerer også raskt hvis man ikke laster opp noe, det er ikke mange dagene etter opplasting at man igjen ser 0 på statistikken. Tallene nå er svært hyggelige, og jeg håper det ikke tar alt for lang tid før jeg når første utbetaling (100 dollar). Når jeg når 500 dollar får jeg betalt 30% mer pr bilde. Det bør være mulig å få til i løpet av et års tid.

View My Portfolio">Istock april(totalt):
Godkjente bilder: 16 (59)
Antall salg: 4 (16)
Inntekt (NOK): 40,74 (129,28)
Opplastingsrutinene hos Istock tar lang tid, og man må ha egne modellkontrakter for å få bildene godkjent. Det tar tid, og jeg har nå et etterslep på ca 30 bilder. Men det er verdt det, for bildene på Istock fortsetter å selge lenge etter at de ble lastet opp, og stykkprisen er bra. Nesten 10 kr/bildet, mot 2 kr hos Shutterstock.

123RF april(totalt):
Godkjente bilder: 51 (84)
Antall salg: 1 (3)
Inntekt (NOK): 2,05 (9,22)
Det skjer noe rart hos 123 for tiden. Jeg har problemer med å få lastet opp bilder på sidene deres, det henger, stopper og krasjer. Folk på microstockgroup.com forteller om lang ventetid, og stor avvisningsprosent. I tillegg har de hatt problemer med at ikke alle salgene havner på riktig sted i statistikken, så folk har ikke fått pengene sine. Forhåpentligvis er dette midlertidig, for 123 har hatt et godt rykte tidligere.

YAYmicro april(totalt):
Godkjente bilder: 96 (165)
Antall salg: 1 (4)
Inntekt (NOK): 7 (28)
Jeg har bikket 100 bilder hos Yay, og har søkt om å få bli med i tredjepartsprogrammet deres. Mailen ble sendt for ei god stund siden, kanskje på tide at jeg sender ei purring? Det er visst gode penger i dette programmet, nesten opp mot makropriser.

Bigstock april(totalt):
Godkjente bilder: 110 (139)
Antall salg: 0 (3)
Inntekt (NOK): 0 (25,61)

Can Stock Photo april(totalt):
Godkjente bilder: 113 (155)
Antall salg: 0
Inntekt (NOK): 0
Fremdeles ingen salg, men enkel opplasting og ekstremt lav avvisningsprosent.

Scanstock april(totalt):
Godkjente bilder: 114 (159)
Antall salg: 1 (2)
Inntekt (NOK): 7 (14)

Depositphotos april(totalt):
Godkjente bilder: 18 (56)
Antall salg: 1 (1)
Inntekt (NOK): 1,71 (34,71)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar