lørdag 5. februar 2011

Vikarbyråene gir for dårlig lønn

For ca 10 år siden studerte jeg i Oslo, samtidig som jeg hadde diverse jobber ved siden av. Jeg hadde også meldt min interesse hos flere forskjellige vikarbyråer. En dag fikk jeg en telefon med tilbud om jobb som lærervikar. Tja, jeg hadde jo allerede noen skoler jeg fikk timer fra, men en til kunne vel ikke skade? Men så nevnte stemmen i telefonen hva timelønna var på, og jeg måtte bare le. På det tidspunktet hadde jeg mellom 250 og 450 kr timen (avhengig av fag og tid på dagen). Adecco ville tilby meg 120 kr!!Stemmen i telefonen ble litt snurt  når jeg lo av ham, men hadde jo ikke så mye å stille opp med.

Etter 10 år med denne praksisen, har Dagbladet funnet ut av det, og laget en reportasje.

Jeg har tidligere laget en oversikt over hvordan lønna skal beregnes for lærervikarer. Bruk den, før du godtar tilbud fra vikarbyråene! Ta en telefon til skolene i nærmiljøet og spør om de trenger ringevikarer, og de vil sannsynligvis kaste seg over deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar