lørdag 20. august 2011

Nøkkelord

Når man legger ut bilder er det viktig å ha gode nøkkelord. Men det beste nøkkelordene er ikke alltid de mest åpenbare. Både Dreamstime og Shutterstock oppgir hvilke nøkkelord kunden har brukt for å finne bildene dine, og der dukker det opp mange morsomme overraskelser. Komar (Microstockpost) la ut noen bilder på bloggen sin og ba folk om gjette hvilke nøkkelord som oftest blir brukt til å kjøpe disse. Resultatene var til dels svært overraskende.

Den merkeligste koblingen jeg har sett mellom bilde og nøkkelord var da en kunde søkte etter "madeira" og endte opp med å kjøpe dette bildet: Wood flowers in a wooden vase
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com (jeg har ikke lagt inn madeira som nøkkelord selv, så kunden må ha tilfeldig rotet seg borti bildet etter å ha letet etter noe annet).

Jeg fikk tilbakemelding fra Dreamstime en gang om at jeg ikke burde legge inn stedsnavn som nøkkelord med mindre de var helt nødvendige for bildet. Men det viser ser gang på gang at stedsnavn er noen av de viktigste nøkkelordene man kan bruke. Dette bildet, og resten i samme serie, blir nesten alltid lastet ned etter at noen har søkt etter "Greenland" (eller "climate change"): Melting iceberg at the coast of Greenland
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com
På Shutterstock ser man også hvor i verden bildene blir lastet ned, og bilder fra denne serien blir så å si bare lastet ned av nordmenn, for det meste på nord-vestlandet: Child building a cairn
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

De fleste bruker bare ett eller to vanlige ord når de søker etter bilder, men av og til kommer det opp lengre søkestrenger. Dette bildet er lastet ned med søkeordene "boy girl competiton" og "sibling rivalry". Children ready to race
© Photographer: Gaja | Agency: Dreamstime.com

Shutterstock har laget et fint verktøy som viser hva kundene søker etter i ulike deler av året. Det kan også brukes til å finne ut av hvilke nøkkelord som er viktigst, og hvilke emner som er mest populære. I denne grafen kan du for eksempel se at "child" er et mer populært søkeord enn "kid", men det hadde vært bedre å tatt bilde av en hest istedenfor, for det er det kundene vil ha.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar