søndag 22. juli 2012

You CAN get sued

Denne blogartikkelen dukket opp på et av forumene jeg følger med på, og jeg vil bidra til å få spredt den så mye som mulig. En blogger/forfatter fikk et ubehagelig sjokk da en fotograf forlangte betaling for et bilde bloggeren fant på google og klistret inn i bloggen sin. Getty har lenge vært på jakt etter ulovlig bildebruk. Dette er en av mange blogposter som beskriver hva det kan koste å "låne" et bilde som tilhører Getty. Jeg finner en del ulovlig bruk av mine bilder. Noen ignorerer jeg, andre sender jeg en vennlig henvendelse om å enten betale for seg eller fjerne bildet. Men det er tydelig at det eneste som kan få folk til å endre praksis er å involverer advokater og saftige bøter. :( Det finnes massevis av sider som tilbyr gratis eller veldig billige bilder. Jeg har nevnt noen av dem tidligere, men det dukker stadig opp flere. Pass likevel på at de er legitime, og at det sitter noen bak nettsiden som kontrollerer eierskapet til bildene (Flickr er et eksempel på et nettsted som sjelden undersøker slikt.) Et eksempel på et stjålet bilde(legg merke til det tydelige vannmerket):

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar