tirsdag 26. april 2011

Leve av selge bilder på nettet?

De aller fleste som selger bilder via microstock tjener småpenger. Men noen knekker koden, leverer så bra kvalitet, og eller kvantitet, at de klarer å leve av det.

Noen av de store og berømte er
Yuri Arcurs (danske med stort firma og millioninntekt)
Sean Locke og Lise Gagne (selger kun hos Istock)
Lisa F. Young (verdens hyggeligste dame, med en mer naturlig stil)

Alle disse har tusenvis av bilder, Yuri Arcurs har 32 000 bilder og over 200 000 salg bare hos Dreamstime, og de driver helt profesjonelt. De har også være med i gamet nesten siden det startet.

Men de jeg finner virkelig inspirerende, er de som begynner som amatører, har relativt få bilder og likevel klarer å leve av dette.
Inga Nielsen begynte med microstock et måned før meg, har under 1000 bilder på Dreamstime, og skrev akkurat en bloggartikkel om at hun nå tjener såpass mye på bildene sine at hun kan leve av det. Svært talentfull dame, men bildene hun lager er tatt med enkle hjelpemidler og uten å leie modeller og studio.

Klarer man ikke å få opp inntektene, så får man gjøre som John J. Henderson, og redusere utgiftene. Han har bodd flere måneder i en jordhytte i øst-Sibir, mens han fotograferte dyrelivet der. Da dekte microstockinntektene mye av levekostnadene.

2 kommentarer:

  1. Har faktisk aldri hoert om microstock. Hvordan fungerer det? Jeg fortsaar at man faar betalt for hver gang noen laster ned bildene dine. Men hvordan tjener bedriften/nettsiden penger paa denne servicen?

    En annen ting jeg er litt bevisst paa: Hvordan fungerer det da med copyright? Mister man copyrighten til bildene sine?

    SvarSlett
  2. Hei!

    Så rart at jeg ikke har sett kommentaren din før nå?

    Nettsiden får prosenter av salget. Hvorstor prosentandel de tar er forskjellig. Istock tar 85% av inntektene, Dreamstime 60%, YayMicro tar 50% og The3Dstudio (tar 40%.
    Shutterstock fungerer på en annen måte. Der betaler kundene for å laste ned et visst antall bilder i måneden. Der får du betalt en fast sum for hver gang gang ditt bilde blir lastet ned.

    Du mister absolutt ikke copyrighten til bildene, de er fortsatt dine. Du lar bare nettsidene få lov til å selge dem for deg. Jeg føler egentlig at bildene jeg legger ut for salg har en sterkere copyrightbeskyttelse enn de jeg legger ut for moro skyld. Hvis de skulle bli misbrukt har jeg nemlig et stort selskap med massevisav advokater i ryggen, jeg trenger ikke ta hele kampen selv.

    SvarSlett