onsdag 18. november 2009

Norske microstocksider

Det fins dusinvis av bildebyråer rundt omkring i verden, men det er faktisk tre relativt gode microstocksider som er norske.

I et tidligere innlegg har jeg forklart hvordan microstock virker, men kort sagt går det ut på å laste opp bilder til ei nettside, og så motta mellom 1 og 20 kr hver gang noen ønsker å laste dem ned.



Det er veldig stor forskjell på brukervennligheten på de ulike sidene, og for en nybegynner vil jeg anbefale å begynne med Yaymicro. Det er ei norsk side, drevet av folk som tidligere har jobbet for Scanpix. Alle instruksjoner og all informasjon finnes dermed på norsk, i tillegg til engelsk (og kinesisk :)). Opplastingen er enkel og intuitiv, og det er veldig lite informasjon man trenger å fylle inn for hvert bilde. I tillegg har de en fantastisk rask godkjennelsesprosess. Hvis jeg laster opp et bilde om kvelden, så ligger det klart til salg neste morgen. Jeg trodde faktisk at de hadde en bug på sidene sine, fordi bildene plutselig var borte fra godkjennelseskøa. Fra Dreamstime er jeg vant med at det kan ta 4-5 dager, til bortimot ei uke, før jeg får beskjed om bildene er gode nok. Her tok det noen timer.



Du må skrive tittel, beskrivelse og søkeord på engelsk, men ellers passer dette bildebyrået fint for nordmenn som foretrekker å bruke sitt eget språk.



Folk som driver med dette profesjonelt rapporterer at det er få vanlige salg, yay er små og ferske i gamet ennå. Men hvis du laster opp minst 100 gode bilder, kan du få solgt bildene dine til macro-priser også. Og her forteller proffene at de har tjent 200-500 kr på noen måneder. Dette prosjektet er i startgropa, og inntjeningene er økende.



Crestock er de av de norske som har kjørt hardest ut internasjonalt. De fikk tidlig med seg Yuri Arcurs (en av de aller største kanonene innen microstock), og de har fått innpass i mange norske blad og nettsteder. Dessverre er ikke kommunikasjonen mot fotografene like god, mange klager over de strenge kvalitetskravene til bildene, og i det siste er det også folk som har fått problemer både med å laste opp bilder og få utbetalt pengene sine. Så jeg velger å ikke laste opp noe til Crestock akkurat nå.



Scanstockphoto.com er den tredje microstocksiten som har hovedkontor i Norge. De er små, treige til å se på bildene du sender inn, og det er relativt få salg der. Men det er realtivt enkelt å laste opp bilder, og hvis man legger inn søkeord og tittel i IPTC-dataene og bruker ftp for å overføre bildene, så tar det ikke noe ekstra tid å legge dem inn der også. Du kan også få pengene rett inn på en norsk bakkonto, istedenfor å gå via paypal o.l. Men med mindre de får opp hastigheten tror jeg ikke at jeg gidder å laste opp så mye mer dit.

2 kommentarer:

  1. Hei, Gaja.

    Ta gjerne en titt på http://www.imgs.no/.

    Det er et relativt nystartet midstock bildebyrå, med rendyrket fokus på Norge. Svært mange av bildene dine passer perfekt til profilen.

    --

    Mvh, Robin Lund, IMGS.no

    SvarSlett
  2. Takk for invitasjonen - så kjekt at du liker bildene mine. Jeg har noen bilder liggende som er mer redaksjonelt rettet, med stedsnavn o.l. De kunne dere sikkert fått eksklusivt. Men isolasjonene mine vil jeg helst spre så mye som mulig for å bedre sjansene for salg.

    SvarSlett