lørdag 24. oktober 2009

Budsjett og regnskap - hvordan?

Budsjett og regnskap er lurt hvis man skal ha kontroll over økonomien sin. Det har vel de fleste fått streng beskjed om en eller annen gang i livet. Men hvordan kan man gjøre det mest mulig effektivt, slik at man slipper å bruke timesvis hver uke på å gå gjennom kvitteringer?

1) Kvitteringsmetoden er klassikeren. Du tar vare på alle kvitteringer, går gjennom dem med jevne mellomrom og fører regnskap i ei bok eller et excelark.

Fordelen er at det er så mye pes å drive med alle kvitteringene at du kvier deg for å kjøpe en sjokolade på kiosken eller ta en ekstra tur til butikken. Og da sparer du de pengene.
Ulempen er at det tar tid, energi, og at det alltid er noen kvitteringer som forsvinner på veien.

Jeg har brukt kvitteringsmetoden for å finne ut hva vi egentlig brukte penger på på dagligvarebutikkene. Ved å gå gjennom kvitteringene for 2-3 uker i detalj, fant jeg ut at over halvparten av godteriet og søppelmaten ble kjøpt hos én enkelt butikk. Ved å holde oss unna Coop Mega sparer vi penger og kalorier. Hos Rema derimot, handlet vi nesten bare skikkelig mat.

2) Den moderniserte versjonen av kvitteringsmetoden er bankutskriftsmetoden. Da går man gjennom bankutskriften en gang i måneden (e.l.) og sorterer på ulike poster. I mange banker kan man laste ned bankutskriften som en excelfil, da kan man gjøre mye av sorteringen automatisk. Likevel blir det en del jobb som man må gjøre på nytt hver måned. Ikke alle transaksjoner er like logiske heller når man bare ser dem som ei linje på ei bankutskrift. Men bevares, hvis alternativet er å gå gjennom 200 kvitteringer så er denne metoden veldig mye enklere.

3) Mange med økonomiske problemer sverger til forskjellige konvoluttmetoder. Når de får lønn tar de ut kontanter og fordeler dem på ulike konvolutter; 6000 til mat, 2000 til bensin, 1000 til klær osv. Når konvolutten er tom må de vente til neste lønn før de kan bruke mer. Da vet man også nøyaktig hvor mye man har brukt: er det igjen 500 i bensinkonvolutten, så har man brukt 1500 på den budsjettposten den måneden.

Fordelen med konvoluttmetoden er at man alltid har full kontroll over hvor mye som er igjen til enhver tid. Mange har også en høyere terskel for å bruke kontanter enn for å dra kortet.
For meg fungerer det dessverre omvendt. Har jeg penger i lomma så skal de helst brukes så raskt som mulig. Jeg gjør mer gjennomtenkte kjøp nå jeg må tenke etter hvor mye som står igjen på brukskontoen, ta fram kortet og slå koden.

4) Fokus Bank har en genial løsning i sin nettbank (det er mulig andre banker har noe tilsvarende?) som heter ”min økonomi”. Hver gang vi drar kortet, overfører penger til noen, får penger inn på konto eller betaler en regning i nettbanken blir transaksjonen sortert under en post i regnskapet. Du kan bruke postene som står der eller lage nye. Når året er slutt (eller når det måtte passe deg) kan du bruke regnskapet til å lage et budsjett for neste år. Jeg vet alltid hvor mange penger jeg har brukt på ulike butikker, hvordan jeg ligger an i forhold til budsjettet, og hvor mye jeg har brukt hittil i år på de ulike postene. Jeg har med andre ord full kontroll. Og jeg bruker kanskje 5 minutter i uka, i motsetning til med kvitteringsmetoden hvor det tok meg flere timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar