lørdag 17. oktober 2009

Tjene penger på internett, oversetting.

Det er kanskje andre enn meg som er uten fast arbeid akkurat nå, eller som kunne hatt bruk for noe ekstra. Det fins veldig mange blogger og sider om hvordan man kan bli rik på nettet, men dette er det jeg har prøvd hvor jeg ser at jeg faktisk får penger inn på kontoen. Det er ikke noe "sitt på ræva og tjen penger uten å gjøre noe", det er jobber som jeg bruker tid og energi på. Og det er ikke alltid så vanvittig morsomt. Men i motsetning til vanlige jobber trenger jeg ikke møte opp mellom 8 og 4 hver dag, og det er alltid greit å ha et ekstra bein å stå på.

Hvis du er veldig god i et annet språk enn norsk, så kan du kanskje prøve deg som oversetter? Det er mange måter å komme inn i oversettingsbransjen på.

a)Du kan prøve å ringe rundt til forlag og be om å få prøve deg som oversetter. Det vil neppe funke hvis du ikke har en utdanning å støtte deg på.

b)Du kan sende prøver på oversettelser du har gjort til ulike firmaer og håpe på napp. Ofte må du jobbe svært billig i begynnelsen, og så ta mer penger etterhvert som du får godt rykte.

c)Du kan klage på en oversettingsjobb noen andre har gjort. Jeg vet det var en tegneserieoversetter som fikk jobb på den måten (var det for Larson, skal tro?), men jeg tror dessverre lønna var svært nær null.

d)På dette forumet kan du lese mer om bransjen og få tips om hvor du kan finne jobber internasjonalt.

e)Innimellom finner du firmaer som trenger flere oversettere på frilansbasis, særlig folk med teknisk innsikt. Følg med på jobbannonser på vg.no, nav.no og finn.no. Du blir sannsynligvis bedt om å levere en prøveoversetting, og hvis den blir godkjent kan du få flere oppdrag.


Oversetting, særlig av bruksanvisninger o.l., er hardt arbeid. Du får betalt pr. ord, og en typisk sats er 50 øre for oversetting, og noen få øre for korrekturlesing. Jeg har vært oppe i 100 kr/timen på enkle tekster, og jeg tror de som er virkelig kjappe klarer å komme opp i 200 kr/time etter disse satsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar