lørdag 17. oktober 2009

Tjene penger på internett - markedsundersøkelser

Det er kanskje andre enn meg som er uten fast arbeid akkurat nå, eller som kunne hatt bruk for noe ekstra. Det fins veldig mange blogger og sider om hvordan man kan bli rik på nettet, men dette er det jeg har prøvd hvor jeg ser at jeg faktisk får penger inn på kontoen. Det er ikke noe "sitt på ræva og tjen penger uten å gjøre noe", det er jobber som jeg bruker tid og energi på. Og det er ikke alltid så vanvittig morsomt. Men i motsetning til vanlige jobber trenger jeg ikke møte opp mellom 8 og 4 hver dag, og det er alltid greit å ha et ekstra bein å stå på.

Mange forbrukerundersøkelser baserer seg nå på spørreskjemaer på internett. Det er absolutt ikke noe å tjene seg rik på, med mindre du får tilsendt et flaxlodd med gevinst. Jeg har i løpet av de siste 3-4 åra fått et universalgavekort på 200 kr, 4 (snart 6) flaxlodd, fått 70 kr inn på konto og donert 50 kr til Redd barna. De firmaene jeg har testet er:

Ciao: Du tjener penger som overføres til kontoen din når du ber om det. Undersøkelsene er ofte lange, og du får under 1 kr/min, noe som gir en timebetaling på rundt 50 kr. Den store ulempen med dette firmaet er at du ofte klikke deg gjennom 10 sider med spørsmål, bare for å få beskjed om at de har nok svar fra din demografiske gruppe, eller at du ikke er innenfor målgruppen. Og da får du ingenting for det du har gjort.

rampanel: Du får flaxlodd eller abonnementer på blad/aviser mot å vurdere hvor gode reklamene og artiklene i ulike aviser er. Undersøkelsene er kjappe og enkle, men flaxloddene er jo som regel uten gevinst. ;) Du kan melde deg på for opptil 5 blad, men du må ulike brukernavn og kontoer for hvert blad.

panel: Undersøkelsene kan være ganske langdryge, men det er sjeldnere at du ikke faller innenfor målgruppa. Og ofte kan du få noen kr selv om du får beskjed om at du ikke skal fullføre skjemaet. Betalingen skjer i form av gavekort.

2 kommentarer:

  1. En annen norsk nettside er www.triabapanel.no hvor du betales mellom kr 5 og kr 40 per undersøkelse. Du mottar mellom 4 og 6 undersøkelser per måned, så det er ikke de store summene det er snakk om. Du kan tjene mellom 400 til 700 kr ved på ett år i panelet (avhenger selvfølgelig av hvor mangeundersøkelser du mottar) - nok til et par julegaver f.eks. Triaba Panel har dessuten facebookgruppe hvor det hver måned trekkes ut gavekort. Det er ikke så mange medlemmer, så vinnersjangsene mener jeg er relativt gode.

    SvarSlett
  2. Takk for den noenlunde nøytrale reklamen. Førsteinntrykket av siden er positiv, den er ryddig og har et bra språk og det er enkelt å melde seg inn. Utbetalingsgrensa er 50 kr, og utbetalingen skjer til paypal. Det er positivt.

    SvarSlett